Sider

fredag den 7. september 2012

Gode råd modtages! Ny symaskine vs. overlocker

Jeg har fået bevilget en pose penge til nyt sy materiel! Manden syntes at jeg er så flittig på symaskinen så jeg skal have en ny!
Her har jeg længe gået og drømt om en overlocker, men pludselig er jeg helt i tvivl!

Hvad skal jeg vælge?

  • Skal min gamle trofaste Bernina fra 1970 (arvet fra min mormor), skal den på pension? Den virker upåklageligt, ja I er jo selv vidner til alt det jeg har syet på den! Den har en stor affektionsværdi for mig, min mormor har syet tøj til mig på den og nu syer jeg tøj til min søn på den! Den mangler nogle af de smarte funktioner en ny maskine i dag har, da den kun syer lige eller zig zag, men ellers virker den altså upåklageligt! Har lige nærstuderet instruktionsbogen endnu engang og det skulle også være muligt at sy en stræksøm! 



  • Skal jeg vælge en overlocker som længe har været drømmen? Faktisk har jeg aldrig prøvet en overlocker og jeg tror måske det er derfor jeg pludselig tvivler på om det er noget for mig! Modellen har jeg besluttet, det skal selvfølgelig være en Bernina 800 DL som langt de fleste anbefaler! Men hvad kan jeg så lave på den? Hvad syr I på jeres overlocker?


Piger hjælp mig, hvad ville I vælge?

13 kommentarer:

  1. Jeg ville vælge en overlocker. Har selv en gammel gammel symaskine af mærket Riccar, men der er ikke noget platik der og den fungerer bare! :) Overlocker er super god og hurtig til især strækstof og så giver det bare et mere prof look :)Held og lykke med det...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de gamle maskiner er lavet af en kvalitet der holder, heller ingen plastik på min;-)
      Tak for din mening, hælder også meget til den overlocker!

      Slet
  2. Hvis du er godt tilfreds med din symaskine, så er der jo ingen grund til at købe en ny. Jeg ville købe en overlocker. Jeg er super glad for min. I stedet for at zig zagge bruger jeg den, og resultatet bliver så flot.
    Jeg skal på kursus i næste weekend, og så skal jeg lære alle indstillinger, for der er uanede muligheder især inden for strækstoffer.
    Kh Viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror et kursus er en meget god ide. Tak for din mening:-)

      Slet
  3. En overlocker er bare så dejlig at have! Jeg bruger min meget, syer bluser, kjoler og nattøj i jersey og bukser i strækvelour. Efterhånden syr jeg næsten ikke zigzag-sømme længere, jeg bruger altid overlockeren, fordi jeg er så glad for pæne vrangsider i tøjet! Jeg har haft min Bernina 1150 MDA i to år og er meget glad for den, vil helt klart anbefale den til andre.

    Når du skal købe en ny maskine skal du ikke tager priserne for pålydende. Jeg er ikke god til at presse priser, men det er lykkes for mig hos symaskineforhandlere. Jeg har købt symaskine og overlocker hos Storkøbenhavns Symaskiner, hvor man får fem års service med i prisen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Orv, tak for tip Gitte! Har kigget lidt rundt på nettet og der er store pris forskelle på den samme maskine. Vil prøve det sted du anbefaler, for 5 års service er da ret pænt!
      Tror også jeg hælder mest til den overlocker;-)

      Slet
  4. Jeg Stemmer i med de andre- jeg ville også vælge en overlocker - zigzag ser for hjemme-gemacht ud - og når du først har den kan du slet ikke undvære den! :)

    SvarSlet
  5. Jeg har p.t. lige hørt i min øresnegl at vi skal være obs på om det er en overlocker vi ønsker os eller en coverlocker(!) Nogen der har erfaring her????

    SvarSlet
  6. Holder med en overlocker :) Er superglad for min - bruker den til å sy sammen alt jeg syr i strechstoffer. En coverlocker bruker du til å legge opp, sy på kantbånd (med kantbåndsapparat)... erstatter på en måte tvillingnålen. Så jeg ville fortsatt har valgt en overlocker :)

    SvarSlet
  7. jeg synger med i koret og siger at den gamle maskine skal blive og at du skal have dig en overlocker, efter jeg har lært min at kende har jeg brugt den mindst lige så meget som symaskinen.

    SvarSlet
  8. Jeg har lige købt den overlocker du nævner og selvom det er svært at vænne sig til trådning, så er resultatet bare så fint - og jeg har endnu ikke forsøgt i strækstof. Jeg sparede 2000 kr på min, købte den vist på symaskineland.dk.

    SvarSlet
  9. Tak for alle jeres råd! Det bliver vist til en overlocker, den sidst tvivl er vist væk:-)

    SvarSlet
  10. Det kommer du ikke til at fortryde Line - jeg ved, at du vil blive rigtig glad for en overlocker. Alting bliver meget nemmere, hurtigere og pænere.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...